
Blow off valve / wastegate
Wastegate of Blow Off Valve voor je Honda? Hier vind je wat je nodig hebt.
Wastegate of Blow Off Valve voor je Honda? Hier vind je wat je nodig hebt.
Wastegate voor je turbo
De wastegate heeft een belangrijke werking. De wastegate voorkomt namelijk dat de turbodruk te hoog wordt, door de overtollige uitlaatgassen op het juiste moment af te voeren. Zou dit niet gebeuren, dan wordt de turbodruk te hoog en kun je het motorblok opblazen. Afhankelijk van de turbo die je kiest, bevindt de wastegate zich in het slakkenhuis van de turbo. Hier wordt hij aangestuurd door de actuator die een signaal krijgt van de wastegate solenoïde. Deze solenoïde regelt de druk naar de wastegate en is daardoor bepalend voor het vermogen dat de turbo levert. Zit er geen wastegate in de turbo, dan kun je een externe wastegate monteren. Een externe wastegate komt direct op het uitlaatspruitstuk. Hier heeft hij een betere flow dan de interne wastegate en worden de uitlaatgassen direct naar buiten afgeblazen. In de wastegate zit een veer die de klep in de turbo dichtdrukt, zodat alle uitlaatgassen naar het schoepenrad stromen en maximale druk wordt opgebouwd. Deze veer is in verschillende sterktes leverbaar, zodat je zelf de controle kunt houden over wanneer de wastegate open gaat. Afhankelijk van het gewenste vermogen kun je met de wastegate het vermogen van de turbo regelen. Bij hogere vermogens regel je dit af met de ECU. Afhankelijk van je set-up en het gewenste vermogen, kun je een boost control solonoid nodig hebben. Hiermee kun je de turbodruk nog verder regelen. Bekijk hier de wastegates en blow off valves voor je Honda
Blow off valve voor je turbo
Een blow off valve is onder turboliefhebbers vaak een geliefd onderdeel om het mooie afblaasgeluid. Een blow off valve, of dumpvalve, is een ventiel dat opengaat op het moment dat je het gas loslaat. De opgebouwde luchtdruk wordt afgeblazen, zodat de turbo door kan blijven draaien. Het grote voordeel hiervan is, dat de turbo sneller weer op druk komt en dus sneller vermogen kan leveren. Een blow off valve zorgt er dus voor dat er geen dip ontstaat in je vermogen, bijvoorbeeld tijdens het doorschakelen.