Gratis AKR Performance flesopener

Gratis AKR Performance flesopener bij aankopen vanaf €10,-

Prefer to shop in your own language?

Turbo op je Honda motor? Dit heb je nodig: handige boodschappenlijst

Wil je de performance van je Honda naar een volgend level brengen, dan gaat een turbo je daar zeker bij helpen. Maar hoe werkt zo’n turbo eigenlijk en wat heb je allemaal nodig om deze op je Honda motor te zetten? Daar gaan we in deze blog dieper op in.


Klik hier om direct alle Turbo's bekijken

Wist je dat wij ook Universele Turbo's verkopen van het merk Pulsar? Deze zijn ook geschikt voor andere automerken


Honda zelf kwam pas bij de laatste generatie Civic Type R met de eerste Honda VTEC motor met turbo. Tuners zijn hier al veel langer mee bezig. Op allerlei Honda motoren worden turbokits gemonteerd. Van lage boost set-ups voor dagelijks gebruik op de openbare weg, tot extreme turbokits die een Civic met meer dan 1000 pk over de dragstrip laat vliegen.

Kan niet bestaat niet in het woordenboek van de fanatieke Honda tuner, dus levert AKR Performance alle onderdelen die jij nodig hebt om een turbo op je Honda te zetten.

Om nog meer te genieten van je turbo raden we je aan om altijd het onderstel en de remmen van je Honda aan te passen, voor je er een turbo op zet. Met een turbo wordt je Honda een stuk sneller. Betere remmen zijn dan geen overbodige luxe. Met een beter onderstel kom je niet alleen een stuk soepeler de bocht om, je krijgt ook meer grip. Dat is natuurlijk mooi meegenomen als je die extra pk’s op de weg wilt krijgen.

Disclaimer: Aanpassingen aan je auto kunnen er voor zorgen dat deze niet meer voldoet aan de eisen die jouw land stelt. Controleer daarom altijd zelf aan welke eisen je auto moet voldoen.

Turbo

Waarom kies je voor een turbo?

Wil je serieus meer vermogen uit je Honda motor halen, dan wil je deze boosten. Dit kan met een turbo of supercharger. Het ene systeem is niet beter dan het andere, maar vaak zien we duidelijke voorkeuren. De ene tuner is gek op het gillende geluid van de supercharger, terwijl de ander groot fan is van het karakter dat de turbo een Honda geeft.

Met een turbo kun je alle kanten op en bepaal je zelf hoe extreem je jouw set-up maakt. Welke set-up je kiest, is helemaal afhankelijk van het doel waarvoor je jouw Honda gebruikt. Wil je dagelijks de openbare weg op, dan zul je een andere set-up kiezen dan wanneer je hem bouwt voor de dragstrip.

Kies je voor een turbo? Stel jezelf dan onder andere de volgende vragen en stem daar je set-up op af.

  • Hoe betrouwbaar wil je dat je Honda blijft?
  • Vind je het vervelend om bepaalde onderdelen vaker te moeten vervangen?
  • Hoe wil je dat je Honda reageert op het gaspedaal?
  • Wil je vooral trekkracht op lagere toeren of juist op hoge toeren?

Bedenk voor het samenstellen van je turbo set-up heel goed wat je van je Honda verwacht. Hoe wil je dat hij gaat rijden? Door hier goed over na te denken, kies je de set-up die jouw Honda precies laat doen wat jij van hem verwacht. Zo voorkom je dure beslissingen en teleurstellingen achteraf.

Hoe meer vermogen je uit je Honda haalt, hoe harder onderdelen zullen slijten. Dit is iets om rekening mee te houden. Je aandrijflijn en motor krijgen het zwaarder te verduren. Wil je wel meer vermogen, maar het onderhoud beperken? Maak je set-up dan niet te extreem en kies voor performance onderdelen van hoge kwaliteit. Die zullen langer meegaan.

Hoe werkt een turbo?

Je wilt een turbo op je Honda gaan zetten, maar hoe werkt zo’n ding nu eigenlijk? Vanaf de buitenkant zie je niet veel meer dan een slakvormige behuizing. Wat gebeurt er daarbinnen en hoe zorgt een turbo ervoor dat je Honda motor meer pk’s krijgt?

Als je meer vermogen wilt, is het belangrijk om op een efficiënte manier meer lucht je motor in te krijgen. Je cilinderinhoud heeft een bepaalde maat. Om hier meer lucht in te krijgen, zal deze lucht gecomprimeerd moeten worden. Dat is precies wat een turbo doet. De turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen. Deze gassen brengen een turbinewiel op gang. Dit wiel draait heel snel en kan tot wel 280.000 rpm halen.

Bekijk hier de geweldige Turbo uitleg van Donut Media.

 

Het turbinewiel is met een as verbonden aan het compressorwiel. Zodra het compressorwiel gaat draaien, worden er grote hoeveelheden lucht naar binnen gezogen en samengedrukt. Deze lucht is warm en heeft een hoge luchtdichtheid. Via buizen wordt de lucht naar de intercooler gebracht. Hier koelt de lucht af, waardoor de luchtdichtheid nog hoger wordt. Vanaf hier gaat de lucht naar de motor. Deze grotere hoeveelheid lucht, geeft de motor de mogelijkheid om een grotere hoeveelheid brandstof te verbranden. En waar komt je vermogen vandaan? Juist, uit brandstof!

Met een turbo kan je Honda motor dus veel efficiënter benzine verbranden, waardoor hij sneller wordt.

 

De voordelen van een turbo op je Honda

Alles heeft zijn voor- en nadelen, ook een turbo. Het is goed om dit vooraf te weten, zodat je weet wat je kunt verwachten. Een van de grootste voordelen van een turbo is dat je met een turbo zelfs uit een kleine motor veel vermogen kunt halen. Daarnaast is de verbranding in een motor met turbo beter, waardoor je minder schadelijke stoffen uitstoot. Een Honda met turbo maakt minder geluid dan een N/A motor die zijn lucht vrij aanzuigt. De turbo dient als een soort extra uitlaatdemper.

Theoretisch zou je zelfs zuiniger kunnen rijden met een turbo. Voorwaarde is wel dat je op dezelfde manier blijft rijden als zonder turbo. Je motor kan met turbo zijn werk makkelijker doen, waardoor hij minder brandstof nodig heeft. In de praktijk loopt dit natuurlijk heel anders. Die extra pk’s kietelen onder je rechtervoet en je kunt niet anders dan regelmatig dat pedaal naar de bodem trappen. Dat snappen we, het kost wat benzine, maar dat is die big smile op je gezicht zeker waard.

Nadelen van een turbo op je Honda

Een van de grootste nadelen van een turbo op je Honda is wel het turbogat. Dit is iets waar veel tuners mee aan het worstelen zijn. Welke maat turbo past het beste bij je wensen, zodat je zo min mogelijk last hebt van dat turbogat? Zoals elke vorm van tuning is ook een turbo extra belastend voor je motor. Hoe extremer je set-up, hoe sneller bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. En dan hebben we nog de warmte die een turbo verspreidt. Uitlaatgassen kunnen al snel een temperatuur van 800 graden Celsius bereiken. Een turbo kan dan ook letterlijk roodgloeiend worden. Voor een goede verbranding is zuurstof nodig. Inlaatlucht wordt door de warmte juist zuurstofarm, waardoor er een minder goede verbranding plaatsvindt. Daarom is het bij een turbo extra belangrijk om de koeling op orde te hebben.

Kan op elke Honda een turbo?

Met wat creativiteit kan op bijna elke Honda motor een turbo worden gemonteerd. Voor diverse Honda motoren zijn er pasklare turbokits leverbaar, speciaal samengesteld voor deze motor. Is er geen turbokit voor jouw motor beschikbaar, dan is er vaak met een losse turbo, intercooler en diverse onderdelen alsnog een kit samen te stellen. De vraag is wel: is het verstandig om op jouw motor een turbo te zetten. Heb je bijvoorbeeld een 1.5 motor en wil je flink meer vermogen? Dan kan het soms slimmer én goedkoper zijn om eerst een andere motor in te bouwen. Je kunt dan met minder moeite het door jou gewenste vermogen bereiken. Een motorswap geeft je daarnaast de mogelijkheid om later het vermogen nog wat verder te verhogen, terwijl je met je standaard motor waarschijnlijk al aan de limiet had gezeten. Die extra pk’s zijn verslavend leuk. De kans is daarom zeker aanwezig dat je later meer vermogen wilt. Zit je aan de limiet, dan zul je vaak veel geld moeten investeren om alsnog die extra pk’s eruit te gaan halen. Kijk daarom goed naar de motor die nu in je Honda zit. Is deze geschikt voor jouw plannen, of is het beter om eerst een motorswap te doen?

Moet je altijd de motor bouwen?

Hoeveel pk kun je uit je standaard motor halen met een turbo? Dit vraag jij je misschien ook wel af. Er zit namelijk een limiet aan wat een standaard motor aankan. Ga je over dit punt heen, dan zul je de internals van je Honda motor moeten verstevigen om het extra vermogen aan te kunnen. Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo’n 260 pk vragen van je standaard motor. Een 1.8 Honda motor doet het prima tot zo’n 280 pk. Met deze pk’s speel je op safe en kun je jaren met plezier rondrijden. Uiteraard gaan we ervan uit dat de turbokit netjes is opgebouwd en er kwaliteit tuning onderdelen zijn gebruikt. Zorg je voor betere olie, goed onderhoud en tank je altijd hoge kwaliteit benzine? Dan kun je zelfs nog 20 pk meer van je standaard motor vragen. Wil je hogere boost en meer pk’s? Dan zul je op een gegeven moment je motor sterker moeten maken. Gelukkig zijn hier allerlei onderdelen voor verkrijgbaar. Van sterkere zuigers en drijfstangen tot high performance kleppen en klepveren. Vraagt jouw turbo set-up om een sterkere motor? Alles wat jij nodig hebt om je motor klaar te maken voor je turbo vind je bij de Honda motor onderdelen. 

Verschil tussen een grote of kleine turbo

Het klinkt natuurlijk heel stoer als je kunt vertellen dat je een HELE grote turbo op je Honda hebt. Maar word je hier echt blij van? Zit je te wachten op een mega turbogat, of had je ook graag wat extra trekkracht gehad op lage toeren? Heb je helemaal geen zin om eerst terug te schakelen voor je het volle vermogen kunt gebruiken? Dan is zo’n hele grote turbo niet wat je zoekt. Een turbo moet eerst op gang komen voor hij zijn werk goed kan doen. Hiervoor heeft hij uitlaatgassen nodig. Een kleine turbo kan daardoor bij lagere toeren al zorgen voor de extra luchtaanvoer die je nodig hebt. Een grote turbo heeft veel meer nodig om goed te functioneren. Daardoor zal een grote turbo een groter turbogat hebben.

Wat is een turbogat?

Het turbogat, je hoort het in de tuningwereld overal voorbij komen, maar wat is het nu eigenlijk? Het turbogat is in de praktijk de tijd die je moet wachten tot je turbo optimaal gaat werken. Een grote turbo zal pas op hoge toeren echt van zich laten horen. Tot die tijd moet je het met minder vermogen doen. Of je moet terugschakelen, om sneller in die hoge toeren terecht te komen. Een turbogat ontstaat doordat er niet genoeg energie uit de uitlaatgassen vrijkomt om de turbo te laten werken. Dit is ook meteen het grootste verschil met een supercharger, of compressor. Een supercharger wordt aangedreven door riemen en draait daardoor altijd met de motor mee. Hierdoor zal een supercharger direct druk leveren als het gaspedaal wordt ingetrapt.

Verschil tussen goedkopere en duurdere turbo’s

Honda tuning is er in overvloed. Ook op het gebied van turbo’s heb je ruime keus. Je komt dan ook turbokits in allerlei prijsklassen tegen, van budget kits tot hoge kwaliteit turbokits. Hoewel het duurste niet altijd het beste hoeft te zijn, is het goed om te weten dat ook hier goedkoop duurkoop kan zijn. Je hebt vast wel verhalen gehoord van tuners die om de zoveel tijd weer een lekkend uitlaatspruitstuk hadden, omdat deze steeds krom trekt. Je verliest hier vermogen mee en je systeem werkt niet meer optimaal. Dat is natuurlijk super vervelend. Je wilt lekker met je Honda rijden en niet steeds met dit soort dingen bezig zijn. Maak daarom een goede afweging tussen kwaliteit en budget. Sinds kort heeft AKR Performance het merk Pulsar in het assortiment opgenomen. Pulsar turbo systems Benelux levert high performance turbo’s in diverse uitvoeringen, tegen redelijke prijzen. Onze tip voor jou: kies voor een Speedfactory uitlaatspruitstuk. Deze zijn van goede kwaliteit en passen perfect bij de Pulsar turbo’s.

Turbo monteren? Dit heb je nodig:

O.k. je wilt een turbo gaan monteren op je Honda motor. Wat heb je nodig? Niet alle hieronder genoemde onderdelen zijn direct nodig als je een turbo gaat monteren. Sommige performance parts zijn vooral handig of leuk om te hebben. Wat je precies nodig hebt, is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw wensen en plannen. Hier een algemene boodschappenlijst, met uitleg:

  • Turbo
  • Turbo spruitstuk en downpipe
  • Intercooler
  • Wastegate
  • Blow off valve
  • Boostcontroller
  • Turbotimer
  • Meters
  • Brandstofsysteem optimalisatie
  • Afstelling van het motormanagement

 

Turbo voor je Honda

We beginnen natuurlijk met het uitzoeken van de turbo. Er zijn honderden verschillende turbo’s leverbaar, met elk hun eigen afmetingen en toepassing. Turbo’s worden over het algemeen aangeduid met T-nummers. Onder Honda tuners wordt veel gepraat over T3 of T4 turbo’s. Dit zijn de meest populaire turbo’s. Toch is een T3 type turbo niet één turbo. Er zijn verschillende soorten T3-turbo’s met verschillende luchtuitgangen, die verschillende pk resultaten geven. Het T3-nummer staat dan ook meer voor een compatibel type uitlaatflens waarop de turbo wordt vastgeschroefd. De meeste T3 turbo’s kunnen een pk winst van 200 tot 300 pk leveren. Een T4 turbo heeft een grotere turbine aan de uitlaatzijde en grotere turbinevinnen aan de compressorzijde. Hierdoor kan er meer lucht worden gecomprimeerd bij volledige boost. Een T4 turbo kan hierdoor meer pk’s leveren dan een T3 turbo. Vaak worden T4 turbo’s gebruikt op grotere motoren en gebruiken ze een andere uitlaatflens dan de T3 modellen. Een T4 turbo kan een luchtvolume leveren waarmee een pk winst van 400 tot 600 pk kan worden bereikt. Uiteraard is de uiteindelijke pk winst niet alleen afhankelijk van de turbo, maar van de complete set-up en de afstelling. Bekijk hier alle turbo’s voor je Honda 

Pulsar turbo voor je Honda

Ken jij het merk Pulsar al? Dit relatief nieuwe merk levert performance dual ball bearing turbochargers. Pulsar is het ideale alternatief als je een goede turbo zoekt, maar niet het budget hebt voor een Garrett G-serie of GTX-serie turbo. Je mag van dit merk dezelfde hoge prestaties, betrouwbaarheid en service verwachten als van de high performance turbo merken op de markt. Bekijk hier de Pulsar turbo’s die AKR levert voor jouw Honda. 

Turbo spruitstuk voor Honda

Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en wordt daarom in de uitlaatlijn gemonteerd, direct na het uitlaatspruitstuk. Hierdoor kun je het standaard uitlaatspruitstuk niet meer gebruiken en heb je een speciaal turbo spruitstuk en een downpipe nodig. Uiteraard stem je ook de rest van je uitlaat af op het vermogen dat je motor met turbo gaat leveren en kies je een uitlaat die qua diameter past op de downpipe. Bekijk hier alle turbo spruitstukken voor je Honda 

Intercooler voor je turbo

Een turbo kan letterlijk roodgloeiend zijn. De temperaturen lopen enorm hoog op. Maar voor meer vermogen wil je juist lagere temperaturen in je motor. Daarom is goede koeling bij een turbo onmisbaar. Een turbomotor wordt daarom eigenlijk altijd uitgerust met een intercooler. De turbo heeft de lucht gecomprimeerd en opgewarmd. De intercooler laat deze lucht weer afkoelen. Doordat koele lucht meer zuurstof bevat, zal een turbo met intercooler beter presteren dan zonder. De intercooler vervangt niet je standaard koelingsysteem. Afhankelijk van de uiteindelijke pk’s kan het nodig zijn om een dikkere, beter koelende radiateur te monteren om de koeling van je motor optimaal te houden. Intercoolers zijn er in verschillende afmetingen. Samen met de juiste intercooler buizen, is jouw intercooler kit compleet. Bekijk hier de intercoolers voor jouw Honda turbo set-up. 

Wastegate voor je turbo

De wastegate heeft een belangrijke werking. De wastegate voorkomt namelijk dat de turbodruk te hoog wordt, door de overtollige uitlaatgassen op het juiste moment af te voeren. Zou dit niet gebeuren, dan wordt de turbodruk te hoog en kun je het motorblok opblazen. Afhankelijk van de turbo die je kiest, bevindt de wastegate zich in het slakkenhuis van de turbo. Hier wordt hij aangestuurd door de actuator die een signaal krijgt van de wastegate solenoïde. Deze solenoïde regelt de druk naar de wastegate en is daardoor bepalend voor het vermogen dat de turbo levert. Zit er geen wastegate in de turbo, dan kun je een externe wastegate monteren. Een externe wastegate komt direct op het uitlaatspruitstuk. Hier heeft hij een betere flow dan de interne wastegate en worden de uitlaatgassen direct naar buiten afgeblazen. In de wastegate zit een veer die de klep in de turbo dichtdrukt, zodat alle uitlaatgassen naar het schoepenrad stromen en maximale druk wordt opgebouwd. Deze veer is in verschillende sterktes leverbaar, zodat je zelf de controle kunt houden over wanneer de wastegate open gaat. Afhankelijk van het gewenste vermogen kun je met de wastegate het vermogen van de turbo regelen. Bij hogere vermogens regel je dit af met de ECU. Afhankelijk van je set-up en het gewenste vermogen, kun je een boost control solonoid nodig hebben. Hiermee kun je de turbodruk nog verder regelen. Bekijk hier de wastegates en blow off valves voor je Honda 

Blow off valve voor je turbo

Een blow off valve is onder turboliefhebbers vaak een geliefd onderdeel om het mooie afblaasgeluid. Een blow off valve, of dumpvalve, is een ventiel dat opengaat op het moment dat je het gas loslaat. De opgebouwde luchtdruk wordt afgeblazen, zodat de turbo door kan blijven draaien. Het grote voordeel hiervan is, dat de turbo sneller weer op druk komt en dus sneller vermogen kan leveren. Een blow off valve zorgt er dus voor dat er geen dip ontstaat in je vermogen, bijvoorbeeld tijdens het doorschakelen.

Boostcontroller in je Honda?

Met een boostcontroller kun je zelf de druk van de turbo instellen. Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent en de juiste set meters in je Honda hebt ingebouwd, zodat je kunt zien wat je doet. Bij een goed afgestelde Honda zul je waarschijnlijk niet zelf de boost gaan verhogen.

Heb je een turbotimer nodig?

Een turbo kan flink heet worden als je veel van hem vraagt. Heb je sportief gereden? Dan is het belangrijk om hem eerst af te laten koelen voor je jouw Honda stilzet. Hiermee verleng je de levensduur van je turbo. Je kunt dit zelf in de gaten houden en rustig uitrijden of de motor nog even laten draaien als je op je bestemming aankomt. Maar je kunt dit ook automatiseren met een turbotimer. Als jij de sleutel omdraait, zal hij toch nog een bepaalde, door jou ingestelde tijd, blijven draaien voor hij zichzelf uitschakelt.

Meters om je turbo in de gaten te houden

Als je gaat tunen, wil je weten wat er onder de motorkap van je Honda gebeurt. Met de juiste meters kun je alles in de gaten houden. De belangrijkste meters zijn:

  • Oliedruk meter
  • Olietemperatuur meter
  • Air-fuel meter
  • Boost meter

Kies hier de juiste meters voor je turbo set-up 

 

Optimaliseer het brandstofsysteem voor je turbo

Vermogen komt uit benzine. Zorg er daarom voor dat de aanvoer van brandstof onder alle omstandigheden optimaal is. Afhankelijk van je plannen kan het nodig zijn om de standaard brandstofpomp in je tank te vervangen door een sterkere pomp. Veel vermogen vraagt om high performance injectors. De brandstofdruk kun je eventueel handmatig verhogen met een brandstofdrukregelaar, maar meestal wordt dit meegenomen in de afstelling in de ECU. Kijk wat jouw turbo set-up nodig heeft voor de aanvoer van voldoende brandstof 

Honda ECU afstellen op turbo set-up

Zitten alle onderdelen van je turbo op je Honda? Dan komt het belangrijkste; het afstellen van het motormanagement systeem. Om alles heel te houden en het maximale uit je turbo te halen is een goede afstelling erg belangrijk. Dit is niet iets wat je zomaar even doet. Laat je turbo motor altijd afstellen door iemand die hier verstand en ervaring mee heeft. Een klein foutje kan voor een opgeblazen motor zorgen en dat is natuurlijk zonde van je tijd en geld.

Honda met turbo motor

Hierboven heb je algemene informatie gekregen over wat je nodig hebt om een turbo op je Honda motor te zetten. Dit is natuurlijk een vrij algemeen verhaal, omdat elke set-up zijn eigen specifieke performance parts nodig heeft. Welke onderdelen je precies nodig hebt, is helemaal afhankelijk van je motor, hoeveel pk je wilt, hoe hij afgesteld wordt en hoe je jouw Honda wilt gaan gebruiken. Tuning zit hem in de details. Hoe hoger het vermogen, hoe meer effect kleine details gaan krijgen. Goede koeling is extreem belangrijk bij een turbomotor, maar ook de juiste bougies en een goed werkende ontsteking zijn onmisbaar. Uiteraard wil je ook dat er voldoende lucht de motor in komt en monteer je een goede air intake. Type R nokkenassen zijn niet altijd een goed idee bij een turbo set-up en kun je beter vervangen. De aanvoer van olie is essentieel in een turbo motor. Kijk dan ook kritisch naar je olie systeem.  Een goede carterpan met schotten, zorgt ervoor dat er altijd voldoende olie bij de pickup aanwezig is. Goede carterventilatie en een oil catch can helpen het olieverbruik te reduceren. Heb je plannen om een turbo op je Honda te zetten? Denk dat eerst heel goed na wat je wilt bereiken en zet alles op een rijtje wat je nodig hebt. Als specialist in het leveren van Honda tuning onderdelen, weten we hoeveel performance parts er te vinden zijn. Wil je graag advies over welke tuning onderdelen geschikt zijn voor jouw turbo set-up? Neem gerust contact met ons op, we adviseren je graag.

02 september 2022