Gratis AKR Performance flesopener

Gratis AKR Performance flesopener bij aankopen vanaf €10,-

Prefer to shop in your own language?

Honda wegligging en remmen verbeteren? Zo pak je dat aan

Big brake

Heb je de startgids gelezen? Dan heb je al gezien dat het verbeteren van de wegligging en remmen een belangrijke stap is als je met de performance van je Honda aan de slag gaat. Als je meer vermogen uit je motor wilt gaan halen, klinkt het verbeteren van je wegligging en remmen misschien niet zo spectaculair. De kans is zelfs groot dat je liever deze stap overslaat en meteen aan het ‘echte’ werk begint: meer pk’s! 

Toch is het verbeteren van de wegligging en remmen van je Honda niet alleen voor de veiligheid. Je zult enorm veel plezier beleven aan een Honda waarvan de remmen en het onderstel precies afgestemd zijn op jouw rijstijl en wensen. Elke bocht en rotonde wordt een feestje, als je wegligging goed is. Op het laatste moment remmen, zonder je af te vragen of je op tijd stilstaat of genoeg af kunt remmen om de bocht goed door te komen. Dat klinkt toch goed

Zelfs als je Honda voor de rest nog standaard is, zorgen een goede wegligging en remmen ervoor dat je met een big smile in je auto rijdt. Om je te helpen meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden, hebben we speciaal voor jou diverse blogs gemaakt waarin we laten zien wat er allemaal mogelijk is met jouw Honda. 

In deze blogs ontdek je:

  • Hoe je de wegligging en remmen van je Honda beter maakt;
  • Wat er qua performance tuning allemaal mogelijk is met je Honda;
  • Welke interieur en exterieur onderdelen er leverbaar zijn om de looks van je Honda naar jouw wens aan te passen;
  • Hoe je jouw Honda het beste kunt onderhouden, zodat je jaren plezier hebt van je auto.

Maar eerst gaan we kijken naar de wegligging en remmen. Wat is er allemaal mogelijk? Kies je voor standaard, aftermarket of performance onderdelen? Voor elk budget zijn er geschikte onderdelen leverbaar. Na het lezen van deze blog weet jij precies welke keuzes er zijn en wat het beste bij jouw wensen past. 

Disclaimer: Aanpassingen aan je auto kunnen er voor zorgen dat deze niet meer voldoet aan de eisen die jouw land stelt. Controleer daarom altijd zelf aan welke eisen je auto moet voldoen.


Waarom beginnen met je remmen en wegligging?

Een Honda heeft gelukkig al een strakkere wegligging dan bijvoorbeeld de gemiddelde Franse auto, toch valt ook hier nog veel verbetering te halen. Zeker als je wat sportiever rijdt dan gemiddeld, merk je het al snel. De carrosserie duikt meer naar voren tijdens het remmen dan je zou willen en in de bocht helt de auto behoorlijk over en moet je soms corrigeren. Daarnaast mis je ook grip, zowel bij het optrekken als het remmen. Kom je sportief aanrijden op een bocht en rem je op het laatste moment, dan voelt je pedaal wat sponzig aan en met het zweet in je handen vraag je jezelf af of je niet iets eerder had moeten beginnen met remmen. 

Zonde van je rijplezier. Dat kan beter!

Dat de auto nu eenmaal zo gebouwd is, daar hoeven we ons niet bij neer te leggen. Voor de Honda zijn er allerlei opties om zowel je wegligging als je remmen te verbeteren. Deze twee hebben meer met elkaar te maken dan je misschien nu denkt. Als je de wegligging van je Honda verbetert, zal dat ook doorwerken op je remmen. Een betere wegligging betekend meer grip, ook tijdens het remmen. Als je hard remt, zal je auto minder naar voren hellen, waardoor de balans beter blijft. Je kunt daardoor snel na een remactie de bocht insturen, zonder onbalans. 

De voordelen van een goede wegligging en remmen zijn bijna eindeloos. Je zult het zelf moeten ervaren om te ontdekken hoe leuk het is als je Honda precies doet wat jij van hem vraagt en verwacht.

Zijn betere remmen echt nodig?

Zeker als je meer vermogen uit je Honda wilt gaan halen, zijn goede remmen onmisbaar. Je kunt nu het gevoel hebben dat je standaard remmen genoeg zijn. Maar laten we eerlijk zijn, als je meer vermogen in je auto hebt, ga je het ook gebruiken. Zeker op hogere snelheden worden je remmen nog belangrijker. Je remweg wordt langer, daar moet je op voorbereid zijn. 

Ben je nog niet gewend aan je nieuwe pk’s en heb je de remmen niet aangepast op het vermogen? Dan kan dit voor hele vervelende verrassingen zorgen, zowel voor jezelf als voor je medeweggebruikers. 

Zeker als je serieus aan het tunen gaat, bijvoorbeeld met een turbo of supercharger, gaan je standaard remmen dit geweld niet aankunnen. Wanneer je met je remmen aan de slag gaat, is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Het is belangrijk dat je Honda in balans blijft. De meeste Honda’s zijn voorwiel aangedreven en zullen dus aan de voorkant harder remmen dan aan de achterkant. 

Alleen je voorremmen verbeteren is al een stap in de goede richting, maar je wilt natuurlijk niet dat de achterkant je voorbij komt als je even flink de rem intrapt. Zou je de voorremmen vervangen door een big brake kit en achter standaard laten, dan zou dit zomaar kunnen gebeuren. Pas daarom in dit geval ook zeker de achterremmen aan. Samen met een goede wegligging zal jouw Honda stabiel en veilig tot stilstand komen.

 

Verbeteren van de remschijven voor

Vervang de remschijven aan de voorkant van je Honda door betere schijven om sneller en makkelijker te kunnen remmen. Kies je voor performance remschijven van een van de bekende tuning merken? Dan kun je ook kiezen voor schijven die net een maatje groter zijn dan de standaard schijf. Deze passen nog in de standaard remklauw en geven je een groter remoppervlak. 

Ben je echt een creatieve sleutelaar? Bij Honda zijn veel onderdelen onderling uitwisselbaar, soms met wat aanpassingen. Zo kun je met een remklauw van een ander model Honda een remschijf monteren die twee maten groter is dan wat er standaard op zat. 

Bekijk hier alle remschijven voor de voorzijde van je Honda

 

Kies je voor geperforeerde remschijven of gegroefde remschijven?

Vind je het leuk om af en toe mee te doen met circuitdagen? Dan zijn betere remschijven zeker geen overbodige luxe. Op het circuit hebben je remmen het veel zwaarder dan op de gewone weg. Ronde na ronde vraag je ze maximaal te presteren. Hier komt veel hitte bij vrij. Je standaard remmen kunnen deze warmte niet goed afvoeren. Ook remstof hoopt op. Als je remmen te heet worden kunnen ze hun werk niet goed meer doen en neemt de remkracht af. Dat wil je niet, zeker niet tijdens een snelle ronde. 

Geperforeerde brakemax remschijven

Geboorde of gegroefde schijven kunnen vele beter hitte en remstof afvoeren en blijven daardoor optimaal presteren. Of je nu kiest voor geboorde of gegroefde schijven maakt voor de prestaties niet uit. Beide remschijven zijn kwalitatief goed. Het oog wil ook wat, daarom zien we vaak dat stylers eerder kiezen voor geboorde remschijven en de tuners, racers en circuitrijders sneller kiezen voor de gegroefde versie. 

Deze keus kan komen uit het feit dat onder extreme hitte kleine haarscheurtjes kunnen ontstaan in de geboorde remschijven. Dit doet niets af aan de prestaties.  

 

Betere remblokken aan de voorzijde

Je hebt nog meer plezier van je betere remschijven als je ook de remblokken aan de voorzijde van je Honda vervangt. Wil je andere remblokken, dan heb je ruime keus uit allerlei verschillende blokken. Elk blok heeft een andere samenstelling en is geschikt voor andere doeleinden. Zo zijn er blokken die het vooral goed doen op het circuit, omdat ze eerst op temperatuur geremd moeten worden. Anderen doen het ook goed op lagere temperaturen en zijn daarom ook geschikt voor op de gewone weg. Kijk goed naar de eisen die jij aan je remmen stelt en kies daar de juiste blokken bij. 

In de AKR Performance webshop zie je bij elk remblok voor welke toepassingen deze geschikt zijn. Zo heeft EBC bijvoorbeeld verschillende kleuren remblokken met namen als ‘Yellowstuff’, ‘Redstuff’, ‘Greenstuff’ en ‘Blackstuff’. Al deze kleuren hebben een andere compound. Dit is de samenstelling waarvan de blokken zijn gemaakt. Afhankelijk van deze samenstelling zijn ze geschikt voor de gewone weg, het circuit of race en rally.

Greenstuff remblokken

Ook Ferodo Racing heeft verschillende remblokken voor je Honda. Zo is er de DS2000 serie, die vergelijkbaar is met de standaard remblokken. De DS2500 serie is geschikt voor sportief straatgebruik en trackdays. Nog een stapje hoger is de DS3000 serie, deze zijn vooral geschikt voor circuitgebruik en worden afgeraden voor straatgebruik. 

DS2500 remblokken

Kijk goed naar de toepassing. Wanneer remblokken niet geschikt zijn voor straatgebruik, betekent dit over het algemeen dat ze pas gaan werken als ze goed warm zijn. Deze temperaturen haal je op de gewone weg zelden. Stel dat je heel sportief rijdt en je remmen lekker op temperatuur hebt voor je de snelweg op gaat, dan zullen ze op de snelweg weer zo ver afkoelen dat de eerstvolgende keer dat je wilt remmen er niets gebeurt. Dat wil je echt niet meemaken.  

Bekijk hier de remblokken voor de voorzijde van je Honda

 

Remleidingen vervangen door RVS remleidingen, of niet?

De standaard remleidingen op je Honda zijn voor een deel gemaakt van rubber, zeker het laatste stuk naar de remklauw toe. Is je Honda al iets ouder, dan is de kans groot dat dit rubber door de tijd is uitgedroogd en misschien zelfs al droogtescheurtjes begint te vertonen. Een scheur in je remleiding laat opeens je remdruk wegvallen. Daar zit je niet op te wachten.

Je wilt altijd op je remmen kunnen vertrouwen. Daarom is het een goed idee om je standaard remleidingen te vervangen door een set RVS remleidingen. Ook als je Honda nog niet zo oud is, bieden RVS remleidingen voordelen. Ze zorgen voor een constante druk in de remleidingen, omdat RVS remleidingen niet uitzetten. Hierdoor voelt je rempedaal harder aan en zijn je remmen beter doseerbaar.

RVS remleidingen bestaan uit een flexibele kern die met RVS omvlochten wordt. Hier omheen zit een beschermlaag die zorgt dat je remleidingen beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf, zoals corrosie en beschadigingen. RVS remleidingen van merken als Goodridge zijn zelfs voorzien van TÜV keuring, waardoor ze gegarandeerd veilig zijn.

Bekijk hier de remleidingen voor je Honda

 

Wanneer kies je voor betere remvloeistof?

Remvloeistof krijgt vaak weinig aandacht. Er is maar een kleine hoeveelheid aanwezig in de auto, maar het is een van de belangrijkste vloeistoffen. Zonder remvloeistof, geen remmen. De remvloeistof zorgt ervoor dat je remmen ook iets gaan doen zodra jij het pedaal intrapt. De vloeistof wordt door de leidingen heen geduwd en zorgt ervoor dat de remcilinder in de remklauw je remblokken tegen de schijven aandrukt. 

Regelmatig je remvloeistof vervangen is belangrijk. Het wordt ouder en trekt vocht aan, waardoor de werkzaamheid afneemt. Wil je de remvloeistof gaan vervangen, dan kom je erachter dat er allerlei verschillende soorten remvloeistof zijn: DOT 3, DOT 4, DOT 5 en 5.1. En dan zijn er ook nog de race remvloeistoffen van Motul: RBF 600 en RBF 660. Welke moet je kiezen?

Motul DOT 5.1

Het verschil tussen al deze remvloeistoffen is het kookpunt. Hoe beter de remvloeistof, hoe hoger het kookpunt. Zodra de remvloeistof te heet wordt, zullen er bellen ontstaan en gaan de remprestaties hard achteruit. Over het algemeen zal er in zwaardere auto’s geen DOT 3, maar eerder een DOT  5 of 5.1 gebruikt worden.

Standaard zal er in je Honda waarschijnlijk een DOT 4 gebruikt worden. Heb je een sportievere rijstijl, dan is DOT 5.1 een beter idee, omdat je remmen warmer worden. Vraagt jouw set-up of rijstijl om hoge remprestaties? Dan biedt Motul RBF 600 of RBF 660 uitkomst.    

Bekijk hier alle remvloeistoffen voor je Honda

 

Betere remschijven achter

Na het vervangen van je remschijven en remblokken aan de voorzijde is het tijd om naar de achterremmen te kijken. Heb je aan de voorkant mooie, geboorde remschijven gemonteerd, dan ziet het er natuurlijk strak uit als je deze schijven ook aan de achterkant monteert. 

Daarnaast is het goed om de rembalans in de gaten te houden. Door zowel voor als achter dezelfde soort remschijven en remblokken te gebruiken, blijft de rembalans goed. 

Bekijk hier alle remschijven voor de achterzijde van je Honda

 

Verbeter je remblokken achter

Vervang je de remschijven aan de achterkant door performance schijven? Kies daar dan ook geschikte remblokken bij. Het beste is om te kiezen voor dezelfde compound als aan de voorzijde. Dan krijg je een mooie, bij elkaar passende remmen set. 

De remblokken aan de achterkant zullen minder hard slijten dan de remblokken aan de voorzijde. Het kan dat je standaard remblokken nog niet versleten zijn op het moment dat je nieuwe performance schijven gaat monteren. Bespaar hier niet door eerst je oude remblokken op te rijden. De kans is groot dat de standaard remblokken niet meer recht zijn door slijtage. Het is zonde als je deze blokken op je nieuwe remschijven zet, met de kans dat ze verkeerd inslijten. 

Bekijk hier alle remblokken voor de achterzijde van je Honda

 

Remtrommels of remschijven?

Heb je aan de achterkant geen remschijven maar remtrommels? Uiteraard hebben we ook alle onderdelen om je remtrommels te onderhouden en je remschoenen te vervangen als deze versleten zijn. 

Ben je van plan een serieuze performance set-up te gaan bouwen, met veel pk’s? Dan kan het beter zijn om je remtrommels te vervangen door remschijven. Dit is even een verbouwing, maar daardoor heb je wel de mogelijkheid om je achterremmen te voorzien van performance remschijven en blokken. Het kan dus het overwegen waard zijn om je remtrommels te vervangen door remschijven achter. 

Bekijk hier alle onderdelen voor je remtrommels

 

Zijn je remklauwen nog goed?

Remklauwen zijn onderhevig aan slijtage. Door vuil en slijtage kunnen ze vast gaan zitten. Het is vervelend als je remklauw blijft hangen. Je remt en opeens trekt je Honda scheef. Schiet je remklauw niet vanzelf los, dan zal de betreffende rem snel erg heet worden. Hierdoor zal de remschijf en het blok sneller slijten en kan de schijf zelfs kromtrekken. 

Gelukkig is het niet nodig om je hele remklauw te vervangen. Er zijn allerlei onderdelen van je Honda remklauw los leverbaar, zodat hij prima gereviseerd kan worden. Je remklauw uit elkaar halen en schoonmaken doet al wonderen. Vervang versleten onderdelen door nieuwe. Zo maak je versleten of vastzittende remklauwen weer als nieuw. Is je remklauw echt niet meer te redden? Dan kun je hem altijd nog vervangen door een compleet nieuwe Honda remklauw.  

Bekijk hier remklauwen en revisieonderdelen voor je Honda

 

Wanneer kies je voor een big brake kit?

Big brake kit

Heb je ze weleens gezien? Honda’s met van die grote remschijven en opvallend gekleurde remklauwen? Dit zijn big brake kits. Je kunt er vaak wel vanuit gaan dat bij deze Honda’s bovengemiddeld veel power onder de motorkap zit. Met een big brake kit heb je serieuze rempower onder je rempedaal. Een big brake kit bestaat uit een compleet op elkaar afgestemde remmenset voor de voorkant van je Honda. Afhankelijk van het merk worden er bij de big brake kit ook rvs remleidingen geleverd. 

Natuurlijk is het niet nodig om een big brake kit op een standaard Honda te zetten. Pas als je veel extra pk’s onder je kap hebt zitten, kun je een big brake kit overwegen. De schijven en blokken van een big brake kit zijn een aantal maten groter dan de standaard remschijven. Ook de remklauwen zijn een flink stuk groter. Vaak zijn de standaard remklauwen voorzien van 1 zuiger. In een big brake kit worden remklauwen geleverd met 4 of zelfs 6 zuigers. Je kunt je voorstellen dat dit een enorme verbetering geeft van je rempower.

Wilwood 4 zuiger remklauw set

Bekijk hier de big brake kits voor je Honda

 

Aandachtspunten bij het monteren van een big brake kit

Heb je serieus vermogen onder de motorkap van je Honda en ben je enthousiast geworden over de big brake kit? Kijk dan eerst goed of deze wel op je Honda past. De remschijf en remklauw is echt een flink stuk groter dan standaard. Het kan daarom gebeuren dat de big brake kit niet in je standaard velgen past.

Het zou natuurlijk jammer zijn als je er na montage achter komt dat je velgen niet meer over je remmen passen en je daardoor niet meer kunt rijden tot je nieuwe velgen hebt gevonden. De meeste 15” velgen zijn te klein. Zelfs 16” velgen zijn niet allemaal geschikt, zeker als de velg iets te veel naar binnen valt. Over het algemeen zijn de meeste 17” velgen wel geschikt, maar nameten is altijd aan te raden om verrassingen te voorkomen.

 


Wegligging verbeteren

Zo verbeter je de wegligging van je Honda

De wegligging van je Honda is standaard al niet slecht, zeker als je een Type R model hebt. Toch zijn er allerlei manieren om de wegligging nog beter te maken. De veren en schokdempers die je Honda vanuit de fabriek heeft meegekregen zijn voor een groot deel gericht op comfort. Als sportieve rijder heb je hier vaak minder behoefte aan. Je wilt juist elk hobbeltje voelen en optimaal contact maken met de weg waar je op rijdt. 

Goede schokdempers en veren doen meer voor je wegligging en grip dan een set goede banden. Een slecht of verkeerd afgesteld onderstel rijdt niet lekker en is nog gevaarlijk ook:

  • De grip op de weg zal verminderen;
  • Je remweg wordt langer;
  • Op gladde wegen en in bochten zul je sneller gaan slippen;
  • Je hebt meer kans op aquaplaning. 

De wegligging wordt niet alleen bepaald door je schokdempers en veren. Het onderstel van je Honda bestaat uit veel meer onderdelen, die allemaal optimaal op elkaar afgestemd moeten zijn om het gewenste effect te geven. Een slechte uitlijning laat bijvoorbeeld niet alleen je banden verkeerd of sneller slijten. Je kunt er ook flink wat grip mee verliezen in de bocht of juist op hoge snelheid. Hier wil je niet achter komen als je net op volle snelheid een bocht in duikt of op hoge snelheid opeens een zweverig gevoel in je stuur krijgt. 

Je kunt een Honda misschien niet vergelijken met een dure supercar, maar we kunnen wel de kunst afkijken. Je ziet bij veel supercars allerlei verstevigingen in het chassis. Dit doen ze niet voor niets. Deze verstevigingen zijn niet alleen voor de veiligheid, mocht je crashen op hoge snelheid. Ze dragen ook bij aan een betere wegligging. Dat kunnen wij ook! Verstevig jouw chassis met allerlei veerpootbruggen, braces en barren en verbeter op deze manier je wegligging.

Strak sturen

Kijk niet alleen naar mooi. Natuurlijk staat zo’n gave, brede veerpootbrug schitterend onder je motorkap, maar het beste effect haal je niet alleen met mooie onderdelen. Kijk ook eens naar een swaybar of stabilisatorstang. Deze valt niet op en wordt daardoor nog weleens vergeten. Zonde, want het effect hiervan op je wegligging is geweldig!

Let ook op de details. De rubbers en bussen in je onderstel zijn medebepalend voor de kwaliteit van je wegligging. Zorg dat ze altijd in topconditie zijn en kies voor de beste rubbers bij jouw set-up. Het goed afstellen van het onderstel is vakwerk. Vind je het lastig om de juiste onderdelen samen te stellen? Vraag ons gerust om advies. We zijn niet voor niets specialist in het leveren van Honda onderdelen.  

 

Verlagen van je Honda

Het verlagen van je Honda helpt mee aan het verbeteren van de wegligging. Er zijn verschillende manieren om je Honda te verlagen, van veren tot compleet instelbare schroefsets. Het doel dat je wilt bereiken is zoveel mogelijk contact met de weg. Dit bereik je niet met een superharde schroefset, waarmee je over de weg stuitert. 

Eigenlijk heb je met een zachte vering veel meer contact met de weg, maar dan heb je weer een ander probleem. Een zachte vering zal je Honda laten duiken wanneer je remt en ver laten overhellen in bochten. Dat is ook weer niet de bedoeling. Eigenlijk zoek je iets daar tussenin. 

Een hard afgesteld onderstel doet het prima op een glad stuk asfalt, maar niet op de gewone weg waar je allerlei verschillende ondergronden tegenkomt. Dan wil je dat je Honda op allerlei soorten wegen zo goed mogelijk presteert.   

Afhankelijk van je wensen kun je jouw Honda verlagen met alleen veren of veren gecombineerd met schokdempers. Het is goed hierbij te bedenken wat je precies wilt. 

  • Wil je alleen je auto verlagen voor de looks?
  • Wat verwacht je van de wegligging, hoe wil je dat je Honda zich gedraagt?
  • Hoeveel comfort wil je behouden?

Heb je weleens op forums de tip voorbij zien komen om je auto te verlagen door je veren in te korten? Deze budget verlagingstip mag je snel weer vergeten. Het afzagen van je veren gaat je wegligging niet verbeteren en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Natuurlijk zal je auto lager komen te liggen, maar je kunt er ook vanuit gaan dat je niet meer door de APK komt. Je veren moeten netjes op hun plek blijven zitten. Dit doen ze nu doordat ze klem zitten. Kort je de veren in, dan is de kans erg groot dat ze in ontspannen toestand los komen te liggen en dat is APK afkeur. 

Wil je jouw Honda verlagen? Kies dan voor goede verlagingsveren of een schroefset. Het materiaal en de manier waarop verlagingsveren gemaakt zijn, zorgt dat ze stugger zijn. Daardoor wordt de handeling van je Honda op een positieve manier beïnvloed. 

 

Verlagingsveren voor je Honda

Je Honda net een paar centimeter lager leggen, geeft hem een nog sportiever uiterlijk. Je velgen komen mooier uit in de wielkasten en je wegligging zal verbeteren doordat het zwaartepunt lager komt te liggen. Het verlagen van je Honda met verlagingsveren is de goedkoopste manier om je auto te verlagen en de wegligging te verbeteren.

Let wel op dat je niet lager gaat dan zo’n 3,5 centimeter met je standaard schokdempers. De schokdempers van je Honda hebben een eindaanslag, verder kunnen ze niet inveren. Ga je verder verlagen op de standaard schokdempers, dan is de kans groot dat deze kapot gaan. Dat is natuurlijk niet bevorderend voor je wegligging. 

Het nog lager leggen van je Honda is niet altijd beter voor de wegligging en ook niet voor je eigen comfort. Als jij eerst 10 drempels over moet voor je de wijk bij je huis uit bent, dan ben je jouw verlaagde Honda snel zat. Met wat handigheid leer je al snel met een verlaagde auto rijden, zonder continue de bodem te raken, maar dat wordt een stuk lastiger als hij extreem laag is.

Bekijk hier vervangende schokdempers, veren en verlagingsveren voor je Honda

 

Wegligging verbeteren met schroefset of coilover

Wil je echt gaan voor het verbeteren van de wegligging? Dan is een schroefset of coilover een beter idee. Deze sets zijn duurder, maar je krijgt dan ook een volledig op elkaar afgestemde set van veren en schokdempers. Afhankelijk van het merk en de uitvoering zijn allerlei instellingen mogelijk. 

Met een schroefset is het vaak wel mogelijk om je Honda nog lager te leggen dan met alleen verlagingsveren. Dit komt doordat de dempers van een schroefset hier beter tegen bestand zijn. Zo kun je jouw Honda extra laag leggen, bijvoorbeeld voor een dag op het circuit.  

Schroefset Honda

Met een schroefset bepaal je helemaal zelf hoe je jouw Honda wilt hebben. Door het schroefdraad kan de veer traploos versteld worden in elke gewenste hoogte. Daarnaast zitten er vaak tal van andere instellingen op een schroefset. Hiermee kun je bijvoorbeeld de hardheid van de dempers en de rebound afstellen. 

Het goed afstellen van een coilover of schroefset kan lastig zijn. Weet je niet precies hoe het moet? Laat je dan door een expert adviseren. In de werkplaats van AKR Performance staan ervaren monteurs voor je klaar om je te helpen bij het monteren en afstellen van je schroefset. 

Bekijk hier alle schroefsets voor je Honda

 

Wegligging verbeteren met de juiste uitlijning

Een Honda die goed uitgelijnd staat, ligt als een blok op de weg. Een goede uitlijning zorgt voor meer stabiliteit en grip. Standaard zal je Honda worden uitgelijnd op de fabrieksinstellingen. Maar als jij graag het circuit op gaat of hogere eisen stelt aan de performance van je auto, dan wil je ook de uitlijning van je auto helemaal afstemmen op je wensen. 

De camber en toe afstellingen zijn erg belangrijk voor circuit en rally rijders. Jij wilt de volledige controle over het bochtengedrag van je Honda. Wil je de wielvlucht en sporing van je Honda helemaal naar jouw wensen afstellen? In de webshop van AKR Performance vind je alle onderdelen die je nodig hebt om dit te doen. 

Bekijk hier alle ophangingsarmen voor je Honda

 

Rubbers en bussen vervangen voor betere wegligging

In het onderstel van je Honda zijn allerlei rubbers en bussen verwerkt. Deze zullen door de tijd slijten, waardoor er speling op komt. Deze speling is niet bevorderlijk voor je wegligging. Je wilt juist dat je Honda strak op de weg ligt. Op tijd de rubbers en bussen in je onderstel vervangen zorgt ervoor dat je auto zo strak mogelijk op de weg blijft liggen.

Je kunt kiezen om de rubbers en bussen te vervangen door nieuwe, standaard onderdelen. Maar er zijn ook diverse performance merken die betere en stuggere rubbers en bussen leveren voor je Honda. Hiermee krijg je een nog strakker onderstel en dus een betere wegligging.

Bekijk hier alle rubbers en bussen voor je Honda

 

Verstevig je chassis voor een betere wegligging

Als je hard door de bocht gaat, geeft dit grote krachten op je chassis. Ook al zie je hier niets van, je complete chassis zal meebewegen. Door je chassis steviger te maken verklein je deze beweging. Nu is het voor een straatauto overdreven om meteen een rolkooi in te bouwen. Dit is niet zo praktisch op de gewone weg. Gelukkig zijn er allerlei veerpootbruggen, barren en braces waarmee je jouw chassis kunt verstevigen. 

De bekendste zijn wel de veerpootbruggen die je onder de motorkap, in de achterbak en voor en achter onder de auto kunt monteren. Diverse performance merken leveren veerpootbruggen in allerlei soorten en uitvoeringen. 

Ook voor in het interieur zijn er chassis verstevigende barren en braces te krijgen. Zoals een verstelbare vloer brace net achter de voorstoelen of de c-pillar bar bij je hoedenplank. 

Bekijk hier alle barren en braces voor je Honda

 

Onopvallend de wegligging van je Honda een boost geven?

Een minder bekende, maar daardoor niet minder effectieve manier om je chassis te verstevigen is de swaybar of stabilisatorstang. Hij ziet er minder spectaculair uit dan een mooie veerpootbrug, en onder je auto zie je hem bijna niet zitten, maar hij geeft je chassis een verbluffende stijfheid. Je wegligging gaat next level. Heb je eenmaal met een stabilisatorstang of swaybar gereden, dan wil je niet meer zonder. 

Deze gebogen stang loopt van wiel naar wiel. Je kunt er twee kwijt onder je Honda. Een tussen de voorwielen en eentje tussen de achterwielen. Sommige Honda modellen worden standaard uitgerust met één of twee (vaak dunnere) stabilisatorstangen. Vervang deze door een dikkere performance versie en je gaat het verschil zeker merken!

Bekijk hier de stabilisatorstangen en accessoires

 

Heb je vragen over het verbeteren van de wegligging en remmen onder je Honda? Neem gerust contact met ons op, wij adviseren je graag. 

 


 

--> Verder lezen: Honda tuning en performance onderdelen: Stappenplan voor meer power

17 februari 2022